Thursday, November 24, 2011

sepinggan mee goreng

Pada petang  itu, Ana bertengkar dengan ibunya. Kerana  sangat marah, Ana segera meninggalkan rumah tanpa membawa apapun.  Di pertengahan jalan, Ana teringat bahawa dia tidak membawa wang bersamanya. 

Saat lalu di hadapan kedai makan, Ana tercium bau mee goreng yang enak, namun Ana menyedari bahawa dia tidak memiliki wang.  Pemilik kedai melihat Ana berdiri cukup lama di depan kedainya, lalu berkata  “ Adik, adakah adik ingin memesan sepinggan mee goreng?” 

"Ya, tetapi, saya  tidak membawa wang”  jawab Ana dengan malu-malu

“Tidak mengapa , hari ini pakcik belanja kamu ” jawab si pemilik kedai. 

Tidak lama kemudian, pemilik kedai itu mengantarkan sepinggan mee goreng . Ana segera makan beberapa suap, kemudian air matanya mulai berlinang. 

“Ada apa adik?” Tanya si pemilik kedai.

 Sambil mengesat air matanya, Ana berkata di dalam hati.

“Seorang yang baru kukenal, memberikan aku sepinggan mee!, tetapi,? ibuku sendiri, setelah bertengkar denganku, mengusirku dari rumah dan mengatakan kepadaku agar jangan kembali lagi ke rumah”

“Pakcik , seorang yang baru  saya kenal, tetapi begitu mengambil berat tentangku dibandingkan dengan ibu kandungku sendiri” katanya kepada pemilik kedai.

Pemilik kedai itu setelah mendengar perkataan Ana, menarik nafas panjang dan berkata 

“Adik,  mengapa kamu  berfiikir seperti itu? Renungkanlah hal ini, Pakcik hanya memberimu sepinggan mee dan kamu begitu terharu. Ibumu telah memasak mee dan nasi untukmu saat kau kecil sampai sekarang , mengapa kau tidak berterima kasih kepadanya? Dan malah   kamu bertengkar dengannya”

Ana, terhenyak mendengar hal tersebut.

 “Mengapa aku tidak berpikir tentang hal tersebut? Untuk semangkuk mee dari orang yang baru kukenal, aku begitu berterima kasih, tetapi kepada ibuku yg memasak untukku selama bertahun-tahun, aku bahkan tidak  melihat jasanyaa, bahkan aku bertengkar dengannya. 

Ana, segera menghabiskan mi tersebut , lalu segera pulang ke rumahnya. Sampai di ambang pintu rumah, ia melihat ibunya dengan wajah letih dan cemas. Ketika ternampak  Ana, kalimat pertama yang keluar dari mulutnya adalah “Ana kamu sudah pulang, cepat masuklah, Ibu telah menyiapkan makan malam dan makanlah dahulu sebelum kamu tidur, nanti nasi dingin jika tak makan sekarang”. Pada saat itu Ana tidak dapat menahan tangisnya dan ia menangis di hadapan ibunya.

~~~
Sahabatku,  Seringkali kita segala perlakuan, kasih sayang, ambil berat dari ibu bapa kita merupakan suatu proses yang  biasa saja. Iaitu tanggungjawab yang harus dibuat oleh semua ibu bapa, dan kita jarang mempedulikannya.  Namun sedarlah, kasih sayang dan pengorbanan ibu bapa kita itulah yang paling agung yang pernah kita miliki di dunia selain kasih Allah dan Rasul.

credit to : sources

No comments:

Post a Comment