Sunday, June 28, 2009

Imam Hassan Al-Banna

Sedikit pengenalan..imam hassan al-banna ni femes kt egypt coz die mengerakkan dakyah IM (ikhwan muslimin).satu gerakan yang menegakkan perjuagan hak ISLAM, dan patut dicontohi oleh segenap lapisan manusia di bumi ALLAH ini..
Imam Hassan Al-Banna juga turut mengumpulkan zikir2 harian dan doa2 ringkas semasa hayatnya seperti yang terkandung didalam al-Mathurat..
sempena kesempatan ini..
saye meminta jasa baik sahabat-sahabiah agar kita menyedekahkan al-Fatihah kepada imam Hassan kerana tekadnya yang jitu untuk menegakkan syiar IsLAM di bumi mesir ini..
sekali gus membuka mata para cendiakawan dan ilmuan ISLAM yang lain..
al fatihah...


1. Apabila mendengar azan makabangunlah sembahyang serta merta walaubagaimana sekalipu..
( opss..ngeh33:D ~kene ubah ni)

2.bacalah al-Quran, tatapilah buku2 ilmu, pergilah ke majlis2 ilmu, dan amalkan zikrullah dan janganlah membuang masa dalam perkara yang tiada memberi faedah..
(mummy kate kite tgok tulisan dalm kalamullah pon dah bole tenangkn hati yang lara---lg2 tok orang yg duk rindu buah hati ni---ngeh3, then lau g majlis2 ilmu malaikat mendoakan keberkatan majlis itu dari awal hingga ke penakhiran majlis, yg pasal buang mase tu..erm..YM include sekali ke ekk??hehe)

3.Berusahalah untuk bertutur dalam bahasa Arab kerana bahasa Arab yang betul itu adalah satu-satunya syiar ISLAM.
(camne ni dlu mase skolah amik french.n yg lg worst,kitab miftah yang dibeli awal taun dlu satu helai pon xsempat bukak g<--xsempat tu alasan lapok je..hehe)

4.Janganlah bertengkar dalam apa2 perkara sekalipun kerana pertengkaran yang kosong tiada memberi apa2 jua kebaikan.
(kalau buli orang xmasuk dalm pertengkaran kan..hehe..)

5.Janganlah banyak ketawa kerna hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.
(sob2 insaf..akan cube x gelak banyak..)

6.Janganlah banyak bergurau kerana umat yang sedang berjuang tidak mngerti melainkan bersungguh2 dalm setiap perkara.
(duss33..kene pedas ni.huhu..insyaAllah akan cube ubah)

7.Janganlah bercakap lebih nyaring daripada kadar yang dikehendaki oleh pedengar kerana percakapan yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia2 malah menyakitkan hati orang.
(setuju 100%.tapi kalau lembut n merdu sgt pon sush..nt ade orang tertambat.lg2 tok suara yang merdu cam owner blog ni..huahuahua-pssstt: lupekan hasrat nk argue sebb kene gak trime hakikatnye..hehe)

8. Jauhilah daripada ghibah-mengumpat2 peribadi org, mengecam pertubuhan2, dan janganlah bercakap melainkan apa2 yang memberi pengajaran dan kebajikan.
(lepas ni kene lebih berhati2 bile berkumpul, lg2 kami yg jenis kuat gossip ni..huhu)

9.Berkenal-kenalanlah dengan setiap muslimin yang ditemui kerana asas gerakn dakwah kita ialah saling kenal-kenalan dan berkasih sayang.
(tok tujuan dakwah kene hemah..tp lau menggatal2 tu..erkk..hehe)

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada pada kita, oleh itu gunakanlah masa dengan sebaik-baiknya dan ringkaskanlah perlaksaannya.
(ye2 tol2, lg2 yang bergelar student.xkisahlah azharian mahupun tibbian mahupun semer2 la..tido pon satu kewajipan..jgn lupe.ngeh33)

p/s: memandangkan mateku dah terkene symptoms ptosis jd saye ucapkan gudnite semer..
salam ukhuwwah..

No comments:

Post a Comment